Peuterstappen-Zo-lijsten-Kinderopvang-Bilthoven0038.jpg

Begrijpend luisteren in Sil op school

Wij kregen wat vragen over hoe begrijpend luisteren in de kleutermethode Sil op school zit. Bij ieder thema van Sil op school is een prentenboek ontwikkeld. Door het interactief voorlezen werk je aan begrijpend luisteren. In dit bericht vertellen we daar meer over.

Begrijpend luisteren maakt deel uit van de doorgaande leerlijn begrijpend lezen. Door met jonge kinderen veel aandacht te besteden aan begrijpend luisteren, werk je ook aan de vaardigheden die nodig zijn om later een goede lezer te worden.

Interactief voorlezen bevordert het begrijpend luisteren. De kinderen ontwikkelen strategieën die belangrijk zijn voor begrijpend luisteren, zoals:

 Voorspel waar het verhaal over gaat, vooraf of tijdens het lezen.

 Activeer de voorkennis van de kinderen: wat weten de kinderen al?

 Leg verbanden in het verhaal: stel wie-, wat- en waaromvragen.

 Vind de hoofdpersoon: over wie gaat het verhaal?

 Vat het verhaal samen: kunnen de kinderen kort vertellen waar het verhaal over gaat? Wat gebeurde er in het begin? Wat daarna? En hoe liep het af?

 Beoordeel het verhaal: wat vinden de kinderen van het verhaal?

Sil op school biedt in elk thema een digitaal prentenboek met daarbij een activiteit. Daarin vind je onder andere vragen bij het verhaal. In deze vragen zijn bovenstaande strategieën verwerkt. Het thema biedt altijd een activiteit met de grote groep, waarin het boek interactief aangeboden wordt. Vaak is er ook een activiteit met de verteltafel uitgewerkt, waarin kinderen actief met het verhaal aan de slag gaan. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden voor herhaald voorlezen. De kinderen kunnen aan de hand van de platen bijvoorbeeld het verhaal navertellen, waardoor ze zich meer bewust worden van de verhaalstructuur. Of ze oefenen de moeilijke woorden m.b.v. de woordkaarten of de animaties in het prentenboek.