Veel gestelde vragen

sil-wink

Vragen over licenties

Je kunt toegang krijgen tot Sil op school door een licentie aan te schaffen. Vul je gegevens om je te registreren in en klik op Versturen. Open de mail (verstuurd naar het opgegeven mailadres) en klik op de link om je account te activeren. Bestel nu de gewenste licentie door op de homepage te kiezen voor Sil Compleet of Sil Flexibel. Na het versturen van je bestelling zullen wij deze verwerken. Je ontvangt van ons een mail wanneer je licentie geactiveerd is. Vanaf dat moment zie je (als je ingelogd bent met de bij ons bekende gegevens) drie nieuwe items in de menubalk: Mijn thema’s, Materiaal en Mijn gegevens.

Na het kopen van een licentie kun je ook voor je collega’s een account aanmaken. Lees de Handleiding schoolbeheerder Sil op school voor mee informatie.

Vraag de collega die de licentie gekocht heeft om je toe te voegen met je emailadres. Je krijgt dan een mail waarmee je je account kunt activeren.

Sil Compleet neem je af voor één jaar. Wil je de licentie met een jaar verlengen dan kun je deze opnieuw afnemen. Sil Flexibel is geen licentie: als je een los thema hebt aangeschaft, kun je dit vijf jaar blijven gebruiken. Je betaalt hiervoor eenmalig een bedrag van 49,95 euro. Na vijf jaar moet je het (of een ander) thema opnieuw aanschaffen.

Je koopt een licentie per schooladres. Als er vier kleuterklassen op hetzelfde adres zijn, kunnen die klassen gebruikmaken van die ene licentie. Dit geldt voor zowel Sil Compleet als Sil Flexibel.

Sil Compleet verloopt na een jaar. Eén maand voor het verlopen ontvang je van ons tweemaal een e-mail om je hierop te wijzen. Bij de start van een nieuw jaar zijn alle zeven slots weer vrij. Je kunt dan opnieuw zeven thema’s kiezen. Niet gebruikte slots komen te vervallen. Je kunt die dus niet meenemen naar een volgend jaar.

Sil Flexibel is een los thema, je kunt dit thema vijf jaar blijven gebruiken. Na die vijf jaar moet je het (of een ander) thema opnieuw aanschaffen.

Als je alle beschikbare slots hebt gebruikt, kun je een nieuwe licentie aanschaffen zodat je meer thema’s kunt ontsluiten. Je kunt onbeperkt extra licenties (zowel Sil Compleet als Sil Flexibel) aanschaffen.

Inhoudelijke vragen

Met Sil op school werk je in twee jaar tijd aan de huidige SLO-doelen. Het is een geïntegreerd aanbod waarin gewerkt wordt aan alle doelen voor taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling, met veel aandacht voor uitbreiding van de woordenschat (ook voor NT2). Daarnaast werk je aan extra doelen zoals techniek. De activiteiten beslaan een groter geheel vanuit drama, verkeer, wereldoriëntatie, dans, wetenschap-techniek, biologie en beeldende vorming.

Sil op school is te gebruiken als VVE-programma. Alle vier de ontwikkelingsgebieden komen aan bod in het programma. Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) heeft besloten om Sil op school te erkennen als Effectieve jeugdinterventie, mede voor VVE.

Er is bij Sil op school geen apart kindvolgsysteem. Je kunt werken met je eigen kindvolgsysteem.

Sil op school is ontwikkeld voor de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs. Het programma is bedoeld voor alle kinderen maar is tevens een volwaardig VVE-programma. Er is één basisarrangement dat de meeste kinderen goed bedient. Voor de kinderen die hier niet voldoende aan hebben, omdat ze achterlopen of juist een voorsprong hebben op de rest van de groep, zijn er suggesties voor een intensief en een verdiept arrangement. In de handleiding staat hierover meer informatie.

De thema’s zijn genummerd (1 t/m 6). Het nummer geeft aan in welke periode van het jaar het thema het beste past. In het doelenoverzicht vind je de doelen waaraan gewekt wordt in elke periode. Mochten sommige doelen extra aandacht nodig hebben, dan kies je een thema uit de bijbehorende periode. Niet tevreden over een gekozen thema voor een bepaalde periode? Kies dan een ander thema met hetzelfde nummer heeft, zodat de doelen van het nieuw gekozen thema overeenkomen met de doelen van het eerder gekozen thema.

Uit tevredenheidsonderzoeken komt naar voren dat Sil op school met name positief wordt beoordeeld op de punten vrijheid en flexibiliteit. Om deze sterke punten nog meer te kunnen benutten, hebben nieuwe gebruikers vanaf nu de mogelijkheid om te kiezen voor twee nieuwe productvormen: Sil Compleet en Sil Flexibel. Met Sil Compleet krijgen nieuwe gebruikers een jaar lang toegang tot de volwaardige Sil-omgeving met zeven thema’s naar keuze en alle bijbehorende materialen. Daarbij maak je zelf een selectie van zeven thema’s per schooljaar. Zo sluiten we aan bij de wens om zelf een jaarprogramma te vullen. Nog meer vrijheid en flexibiliteit krijgen nieuwe gebruikers met Sil Flexibel. Hierbij koop je een los thema met enkele extra materialen. Je hebt dan optimale keuzevrijheid en flexibiliteit.

Hiervoor hebben wij de Snel aan de Slag-folder ontwikkeld. Deze staat op deze website onder Informatie (onder aan de pagina). In deze folder lees je hoe je snel en goed van start gaat met Sil op school. Bekijk het overzicht van de materialen en de opbouw van een activiteit. Voor meer informatie is er de algemene handleiding. In de globale jaarplanning kun je zien welke onderwerpen in welk thema wanneer aanbod komen.